وبلاگ

انواع تسمه بسته بندی و کاربرد آن

پرطرفدارترین تسمه های بسته بندی و کاربردهای آن :
همان طور که می دانیم از تسمه ها به جهت بسته بندی ، پالت کردن محصولات و همچنین افزایش استحکام کارتن ها یا جعبه ها استفاده می گردد.
تسمه های بسته بندی بسته به نوع مواد اولیه استفاده شده در تولید آن ، ویژگی های منحصربفردی را به خود اختصاص می دهد.
در این مرحله سوالی که به ذهن مشتری یا مصرف کننده محترم می رسد این است که کدام نوع از تسمه های بسته بندی بهترین گزینه برای محصولات می باشد ؟
در ابتدا یک دسته بندی اولیه ای برای انواع تسمه های بسته بندی تعریف می کنیم :
1- تسمه های بسته بندی پ.پ ( P.P ) یا تسمه های پلی پروپیلن .
2- تسمه های بسته بندی پت ( PET ) با تسمه های بسته بندی پلی استر.
3- تسمه های بسته بندی فلزی ( STEEL ).
تسمه های بسته بندی به جهت فراهم آورن ایمنی لازم برای محصولات بسته بندی و همچنین برای پالت کردن محصولات مختلف برای مقاصد مختلف دریایی فارغ از مسیر خشکی و یا هوایی استفاده می شود. در این بین نکات مهمی در این باره وجود دارند که در حین فرآیند تسمه کشی چه در هنگام پالت کردن و چه در هنگام بسته بندی بسته های برمیخوریم که در بلند مدت اهمیت ویژه ای پیدا خواهند کرد.
توجه به این نکات می تواند سهم به سزایی در جلوگیری از هدر رفت انرژی و افزایش هزینه ها داشته باشد. به عنوان مثال یکی از فاکتور های مهم برای هر مجموعه تولیدی یا بازرگانی دانستن میزان کشش لازم برای بسته بندی محصولات خود می باشد.
به طور معمول هنگام راه اندازی هر مجموعه تولیدی یا بازرگانی سوالاتی به شرح ذیل در مورد بسته بندی ( تسمه کشی ) محصولات مواجه خواهیم شد ، که عبارتند از :
1- به تناسب محصول نهایی بهترین نوع تسمه برای ما چه نوع تسمه ای هست ؟
2- تفاوت میان تسمه تولید شده از مواد نو با تسمه تولید شده از مواد بازیافتی چیست و چه اهمیتی برای مصرف کننده دارد؟
3- کاربرد تسمه های بسته بندی و نحوده عملکرد آن در بلند مدت با توجه به نوع محصول چیست ؟
4- کدام نوع از تسمه های بسته بندی و کدام نوع از ماشین آلات یا دستگاه های تسمه کش مناسب میزان تولید ما و مقصد های ما هستند ؟

دسته اول – تسمه های بسته بندی پ.پ ( P.P ) یا تسمه های پلی پروپیلن .
یکی از انواع پرکاربرد تسمه های بسته بندی در صنایع مختلف می باشد که دارای انواع متفاوتی می باشد. این نوع از تسمه ها براساس عرض تسمه ، میزان کشش و قطر بوبین دسته بندی و عرضه می گردد.
این نوع از تسمه های بسته بندی به جهت بالا بردن ایمنی فرآیند بسته بندی و همچنین افزایش اصطکاک سطح تسمه ( عاملی برای استحکام بیشتر ) به صورت آجدار تولید و عرضه می گردد.
یکی از محاسن تولید آجدار تسمه های بسته بندی کاهش میزان گرد و غبار در حین فرآیند تولید می باشد.تسمه های پروپیلن ( تسمه های پ.پ ) را می توان با بهره گیری از قلاب های مخصوص ، تسمه کش های دستی ( تسمه کش های با کشش بی نهایت ) و یا تسمه کش های میزی ( تسمه کش های نیمه اتوماتیک ) و تسمه کش های دروازه ای ( تسمه کش های اتوماتیک ) بسته بندی کرد.
تسمه های بسته بندی از جنس پ.پ به طور معمول تا 25% افزایش کشش را تحمل می کند و همچنین تا 10% این افزایش کشش را در خود نگه می دارد. به عبارت دیگر بسته به ابعاد بسته یا محصول تسمه پ.پ کشش را درخود تا میزان قابل قبولی در خود نگه می دارد.
تسمه های پ.پ ( تسمه های پلی پروپیلن یا PP ) بسته به نوع مواد اولیه و روش تولید امکان تأثیرپذیری در اثر اشعه UV و یا تغییرات دمایی را دارد ، به همین جهت هنگام انتخاب تسمه بسته بندی از نوع پ.پ شرایط نگهداری و انتقال محصول باید به تولید کننده گزارش شود.
تسمه های بسته بندی از جنس پلی پروپیلن ( پ.پ ) برای چه محصولاتی مناسب هستند ؟
صحافی ها و چاپخانه ها.
پست.
آسیاب کاری.
بخش های مرتبط با نازک کاری ساختمان ها مانند کف پوش ها و لمینیت ها.
محصولات به کار رفته در لوازم آشپزخانه و خانه.
صنایع پوشاک.
محصولات غذایی.
محصولات دارویی.

دسته دوم -تسمه های بسته بندی پت ( PET ) یا تسمه های بسته بندی پلی استر.
تسمه های بسته بندی PET ( پت ) دارای بافت صاف تری در مقایسه با تسمه های بسته بندی پ.پ می باشد. تسمه های بسته بندی PET (پت) در صنایع سنگین کاربرد بیشتری دارد. از وجه تمایز این نوع از تسمه بسته بندی نسبت به تسمه های پ.پ می توان به مقاومت بالای آن ها در برابر اشعه UV و همچنین تغییرات دمایی اشاره کرد. میزان افت کشش تسمه های پت ( PET ) در مقایسه با تسمه های بسته بندی از جنس پ.پ ( PP ) تقریبا ناچیز است به عبارت دیگر ، تسمه های بسته بندی از جنس پت ( PET ) کشش وارد شده را برای مدت طولانی در خود نگاه می دارد. این ویژگی تسمه های PETبه جهت نگهداری کشش، برای ارسال محصولات که باید چند شهر را برای مقصد طی کنند بسیار حائز اهمیت است.
محصولات تولیدی و بازرگانی که برای بسته بندی، بهتر است از تسمه پت استفاده کنند عبارتند از:
صنایع فلزی.
صنایع کاغذ و چوب و انواع الوارها.
پالت های کنسرو و بطری های شیشه ای.
صنایع تولید آجر و بلوک های ساختمانی.
صنایع تولید انواع کاشی ، سرامیک و سنگ.
تولیدات صنایع بالادستی و سنگین که قصد ارسال محصولات خود را به مقاصد دور دارند.
دسته سوم – تسمه های بسته بندی فلزی ( STEEL ).
با وجود تغییرات صنعتی گسترده ای که در بسته بندی به صورت کلی و در موضوع تسمه کشی به صورت خاص صورت گرفته است، کماکان از تسمه های فلزی ( STEEL STRAP ) استفاده می شود. این موضوع در حالی است که کاربرد این نوع از تسمه ها به شکل چشمگیری در حال کاهش می باشد . از جمله صنایعی که می توان به عنوان مثال اشاره کرد که تا کنون میزان مصرفشان کم نشده است ، صنایع حمل و نقل ریلی ای هست که در حمل از کانتینر استفاده نمی کنند.
در برخی موارد به خاطر نوع، ابعاد یا ویژگی های بار امکان استفاده از تسمه های بسته بندی پت ( PET ) و یا پ.پ(PP ) فراهم نیست در این حالت از تسمه های فلزی استفاده می گردد.
اغلب تسمه های فلزی از جنس استنلس استیل می باشند. هنگام تسمه کشی با تسمه های فلزی به محض ایجاد خم به دور محصول نهایی ، تسمه فلزی نیمی از استحکام خود را از دست می دهد.
مواد یا محصولاتی که به جهت بسته بندی و تسمه کشی بهتر است از تسمه های فلزی استفاده کنیم عبارتند از :
محصولات سنگین کارخانجات ریخته گری و قطعات صنعتی .
توپ های فلزی.
سازه های فلزی.
توپ کابل.
حمل محصولات سنگین با استفاده از ریل.
حال به بررسی مواردی می پردازیم که باید در هنگام انتخاب تسمه بسته بندی به آن توجه کنیم :
1- ابعاد محصولات :
مهم ترین پارامترهایی که در انتخاب نوع تسمه بسته بندی باید به آن توجه داشت عبارتند از: سایز محصول ، وزن محصول ، داشتن اطلاعات کافی از محصول نهایی خود. به عنوان مثال یکی از محصولاتی که سهم به سزایی در استفاده از تسمه بسته بندی به جهت عرضه در بازار مصرف دارد ، یخچال می باشد. به طور معمول هنگام بسته بندی یخچال، در کف آن یک پالت قرار داده و آن را توسط تسمه، به همراه پالت بسته بندی می کنند ، یکی از فاکتور های مهم جهت بسته بندی این دست از محصولات تولیدی ، داشتن اطمینان لازم در مورد استحکام تسمه در بلند مدت هست یا به عبارت دیگر ، آیا این تسمه ای که به کار گرفته شده است ، قدرت لازم را جهت نگهداری از یخچال تولید شده را در طول مسیر رسیدن به دست مصرف کننده نهایی را دارد یا خیر؟
یکی از اشتباهات رایج در صنایع تولیدی ، نداشتن اطلاعات کافی از تعداد تسمه های مورد نیاز برای تسمه کشی محصول می باشد که این خود باعث ایجاد هزینه اضافی برای تولید کننده می شود ، پس با داشتن اطلاعات کافی از محصول نهایی و هم چنین دانستن وزن و ابعاد و همچنین با بهره گیری از مشاوره کارشناسان شرکت های تولید کننده تسمه های بسته بندی می توان هزینه های فرآیند تسمه کشی را بهینه سازی کرد و از هدررفت سرمایه جلوگیری به عمل آورد.
2- مسافت حمل:
هنگام حمل محصولات تولیدی برای مسیرهای طولانی یا مقاصد ترانزیتی ، با در نظر گرفتن تکانه هایی که در طول مسیر یا در حین جابجایی ها به محصول نهایی وارد می شود و همچنین توجه به این موضوع که ممکن است در طول یک مسیر چند بار عملیات تخلیه و بارگیری صورت پذیرد ، از فاکتور های مهم به جهت انتخاب تسمه بسته بندی استحکام بالای آن می باشد. به عبارت دیگر برای این دست از مسیرها امکان استفاده از تسمه های نازک و یا با عرض کم مناست نمی باشد.
پس عرض تسمه بسته بندی و میزان استحکام آن از فاکتور های مهم در حین انتخاب می باشد. به عنوان مثال در مراحل اولیه طراحی و تجهیز بخش تسمه کشی و بسته بندی خوب است که بدانیم ، میزان کشش تسمه های بسته بندی پلی پروپیلن به مراتب بیشتر از انواع تسمه های بسته بندی پت ( PET ) می باشد.
3- مقاومت کششی:
میزان نیروی لازم به جهت ایجاد برش یا شیار بر روی تسمه ناشی از کشش را مقاومت کششی می نامند.
4- روش های تسمه کشی:
با توجه به خط مشی هر مجموعه تولید یا بازرگانی ، بر اساس میزان تولید روزانه می توان تجهیزات تسمه کشی متناسب را تعریف و تهیه نمود. به عنوان مثال در صورتیکه در طول روز 10 جعبه به اندازه جعبه کفش بسته بندی می کنید می توانید از اهرم های تسمه کش دستی ( تسمه کش های دستی با کشش نامحدود) استفاده کنید.
حال در صورتیکه تعداد تسمه کشی شما در طول روز به میزان 100 کارتن در سایز کارتن کفش افزایش پیدا کرد ، گزینه های ذیل را می توان در نظر گرفت :
دستگاه تسمه کش پنوماتیک ( دستگاه تسمه کش بادی ): که برای تسمه های بسته بندی پت و همچنین برای تسمه های بسته بندی پ.پ سایز16 و یا ضخیم استفاده نمود.
دستگاه تسمه کش نیمه اتوماتیک ( دستگاه تسمه کش میزی): این نوع از دستگاه های تسمه کشی را می توان برای تسمه کشی با تسمه های پ.پ استفاده نمود.
دستگاه تسمه کش های اتوماتیک یا دروازه ای .
دستگاه تسمه کش فول اتوماتیک.

 

دیدگاهتان را بنویسید

آواتار موبایل
Main Menu x