وبلاگ

کدام دستگاه تسمه کش برای کسب و کار ما مناسب است؟

ممکن است براساس نیاز خود چه به صورت شخصی و چه به صورت گسترده تر به جهت مصارف صنعتی ، به فکر استفاده از دستگاه تسمه کش افتاده باشید ، ولی اطلاع دقیقی از نوع مناسب نیاز خود ندارید ، در این جا برآن شدیم که بتوانیم بهترین راهنمایی لازم را در این زمینه برای شما فراهم کنیم .
انواع دستگاه های تسمه کش و کاربرد های آن در صنعت بسته بندی :
ساده ترین نوع دسته بندی دستگاه های تسمه کش ثابت یا متحرک بودن آن ها می باشد .
در ابتدا بسته به شکل ظاهری دستگاه های تسمه کش به دسته بندی آن ها میپردازیم به طوری که مخاطب با حداقل دانش فنی امکان تفکیک آن را از ظاهر هم داشته باشد و بتواند متناسب با نیاز خود ، دستگاه تسمه کش مورد نیاز خود را خریداری نماید .

بر اساس شکل ظاهری :

در این نوع دسته بندی دستگاه های تسمه کش ، با دستگاه های رو به رو می شویم که به آسانی قابل حمل بوده و نیاز به فضای زیادی ندارد .
دستگاه های تسمه کش دستی خود بر اساس نوع تامین انرژی به انواع مختلف همچون مکانیکی ، پنوماتیک ( بادی ) و شارژی ( باتری ) تقسیم بندی می شوند :

1- دستگاه تسمه کش دستی یا مکانیکی :

این نوع از تسمه کش های دستی از دو انبر تشکیل شده اند یکی به جهت کشش و دیگری به جهت محکم کردن بست در محل اتصال می باشد . این دست از ابزار تسمه کش دستی با توجه به قیمت پایینی که دارند و همچنین امکان استفاده از آن به علت سادگی و همچنین راحتی جابجایی آن بسیار پرکاربرد هستند . دستگاه های تسمه کش دستی بازدهی پایینی دارند و در خوش بینانه ترین حالت 50 بار تسمه کشی در ساعت را فراهم می سازد . به جهت سادگی ای که این نوع از تسمه کش ها دارند تحت عنوان ابزار از آن ها یاد می شود .

2- دستگاه تسمه کش بادی ( پنوماتیک ) :

این نوع نیز به آسانی قابل حمل بوده و به واسطه اینکه به جهت ایجاد کشش و جوش در محل اتصال ، انرژی مورد نیاز را از کمپرسور باد می گیرد ، لذا به این نوع تسمه کش ، دستگاه تسمه کش بادی یا تسمه کش پنوماتیک گفته می شود . دستگاه تسمه کش پنوماتیک بسیار پرکاربرد بوده و استفاده از این نوع دستگاه تسمه کش به صورت گسترده ای در حال رشد در صنعت می باشد .
این نوع از تسمه کش ها به دو دسته 3500 نیوتنی و 5000 نیوتنی دسته بندی می گردند .

3- دستگاه تسمه کش شارژی ( باتری ) :

این نوع از تسمه کش ها، امکان حمل و جابجایی دارند و بسیار آسان می باشد اما با این تفاوت که منبع تغدیه انرژی برای این دست از تسمه کش ها باتری شارژی ( لیتیومی ) می باشد . از معایب این دستگاه ها قیمت بالایی که نسبت به نوع پنوماتیک دارند و اینکه به جهت حفظ و نگهداری آن ها علاوه بر اینکه باید به تمامی اجزای کشش و جوش توجه داشت ، توجه به عمر مفید باتری از جایگاه ویژه ای برخوردار است .

در این نوع از تسمه کش ها همانند تسمه کش پنوماتیک ( تسمه کش بادی ) از هر دو نوع تسمه پت ( PET ) و پ.پ (PP) می توان استفاده کرد .

دستگاه های تسمه کش نیمه اتوماتیک :

این نوع از دستگاه های تسمه کش بر خلاف موارد فوق ( همچون دستگاه تسمه کش بادی ( پنوماتیک ) یا شارژی امکان جابجای نداشته ولی از نظر کاربرد به جهت آسان بودن کارکرد با آن از یک سو و سریع بودن روند تسمه کشی و بسته بندی از سوی دیگر از جایگاه ویژه ای در صنایع برخوردار است . در بازار مصرف کشور ایران ، این نوع از تسمه کش ها را با دو نام تسمه کش میزی و یا تسمه کش نیمه اتوماتیک می شناسند . نیمه اتوماتیک به آن جهت که برای کارکرد آن نیاز به یک اپراتور می باشد و میزی به آن جهت که کالای مورد نظر باید روی صفحه فوقانی آن که به شکل میز هست قرار بگیرد سپس تسمه را به دور آن انداخته و در نهایت کشش و جوش را اعمال می کند .

دستگاه های تسمه کش اتوماتیک :

دستگاه های تسمه کش اتوماتیک برای صنایع سنگین استفاده می شوند و به طور معمول محصولات تولیدی بر روی نقاله به زیر دروازه دستگاه تسمه کش حرکت کرده و پس از اینکه توسط سنسور موقعیت محصول ثبت می شود ، تسمه به دور آن توسط دروازه پرتاب شده و سپس کشش و جوش اعمال می شود و پس از پایان فرآیند بسته بندی توسط نوار نقاله به سمت انبار محصولات هدایت می شود .
به جهت ارائه محصولات خود به صورت بسته بندی شده توسط تسمه پلاستیکی به صورت عمده در قدم اول باید به ابعاد و وزن محصول توجه کرد ، در اینجا بر آن هستیم که دسته بندی جدیدی در مورد دستگاه های تسمه کش ارائه دهیم و آن نوع تسمه ای که می خواهیم استفاده کنیم .

 

دسته بندی براساس نوع تسمه :

تسمه ها به صورت گسترده اگر بخواهیم به آن ها نگاه کنیم به دو دسته به صورت عمده تقسیم می شوند ، تسمه های استیل و تسمه های پلاستیکی . در گذشته تسمه های استیل سهم بالقوه ای از بازار بسته بندی را به خود اختصاص داده بودند اما با توجه به هزینه بالای این نوع از تسمه ها ، رفته رفته جای خود را به تسمه های پلاستیکی داد . درباره تسمه های پلاستیکی به طور کل براساس نیاز که البته باید به وزن و جنس محصول نهایی توجه کرد به دو دسته تقسیم می شوند ، تسمه های پ پ ( P.P ) و تسمه های پت ( PET ) .
می توان گفت پس از پر رنگ شدن نقش پلیمر در زندگی روزمره بشر و پیشرفت تکنولوژی ، تسمه های پت ( PET ) جای تسمه های استیل را به جهت قدرت و کشش و امکان تحمل وزن بالا گرفتند .
دسته بندی فوق از آنجایی حائز اهمیت است که برخی از دستگاه های فوق فقط با یک نوع از تسمه های پلاستیکی یاد شده کار می کنند و برخی با هر دو پس تعیین وزن و نوع جنس هدف تا حد زیادی می تواند ما را در هنگام خرید تسمه کش یاری نماید .
دسته بندی دیگری که نشان گستردگی استفاده از تسمه های پ.پ ( P.P ) و تسمه های پت ( PET ) ، دسته بندی است به شکل صنایع مختلفی که هم اکنون از این نوع تسمه و تسمه کش ها استفاده می کنند ، که عبارتند از :
ساخت وساز ، صنایع چوب و بسته بندی ، مصرف کنندگان کالاهای مختلف ، صنایع الکترونیک ، صنایع غذایی ، صنایع آشامیدنی ، صنایع نساجی ، کالاهای خواب ، مطبوعات و روزنامه ها ، صنعت داروسازی ، صنایع چوب و MDF ، صنعت حمل و نقل هوایی و غیره می باشد .

 

حال به صورت تفکیک شده به بررسی دو نوع عمده تسمه های پلاستیکی یعنی تسمه پت ( PET ) و تسمه پ پ ( PP ) می پردازیم :

1- تسمه پت ( PET ) :
این نوع از تسمه ها از پلی اتیلن ترفتلات ساخته می شوند . به طور مختصر این نوع تسمه ها با نام تسمه پت شناخته می شوند ، این دست از تسمه ها به جهت کشش بالایی که دارند تقریبا بهترین جایگزین برای تسمه های استیل هستند . شرکت سیف پلیمر همواره بر آن بوده که بهترین کیفیت را برای تسمه های پت روانه بازار نماید .
از کدام دستگاه تسمه کش می توان برای تسمه پت استفاده کرد :
از این نوع تسمه می توان با دستگاه های ذیل عمل تسمه کشی و بسته بندی نهایی را انجام داد :
1- ابزار تسمه کش دستی .
2- دستگاه تسمه کش بادی ( پنوماتیک )
3- دستگاه تسمه کش شارژی ( باتری )

2- تسمه پ.پ ( P.P )
این نوع از تسمه های پلاستیکی از مواد پلی پروپیلن ساخته می شوند که براساس نوع رنگ و مواد اولیه آن قیمت متفاوتی دارند . این نوع از تسمه ها مقاومت کششی پایین تری نسبت به تسمه پت دارند به همین جهت نمی توان برای محصولات سنگین همچون M.D.F و یا صنایع سرامیک استفاده کرد .
این نوع از تسمه ها به دو دسته تسمه اتوماتیک و غیر اتوماتیک دسته بندی می شوند .
از این نوع تسمه می توان در دستگاه های تسمه کش ذیل استفاده نمود :
1- تسمه کش دستی .
2- دستگاه تسمه کش بادی ( تسمه کش پنوماتیک )
3- دستگاه تسمه کش شارژی ( باتری )
4- دستگاه تسمه کش میزی ( نیمه اتوماتیک )
5- دستگاه تسمه کش دروازه ای ( اتوماتیک )

دیدگاهتان را بنویسید

آواتار موبایل
Main Menu x